آشنایی با سوالات مشاوره قبل از ازدواج

ازدواج، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین اتفاقات در زندگی هر فرد است. برای آن که دختر و پسر بتوانند ادامه زندگی خود را با شخص دیگری سپری کنند، باید با روحیات و تفاهمات فرد مقابل آشنا شوند؛ از همین رو بهتر است که به مشاوره ازدواج مراجعه کنند. در جلسات مشاوره قبل از ازدواج، تمامی نقاط قوت و ضعف هر دو طرف بدون جهت‌گیری خاصی تعیین می‌شود؛ اما برای آن که دو طرف از ویژگی‌های شخصیتی هم آگاه شوند، سوالات برنامه‌ریزی شده و کاملا خاص طراحی می‌شود. بر همین اساس ما در این مطلب از وب‌سایت پزشک مغز به شما برخی از مهم‌ترین سؤالات مشاوره قبل از ازدواج را معرفی می‌کنیم تا با آمادگی کامل به جلسه مشاوره بروید.

سوالات مشاوره قبل از ازدواج

در جلسات مشاوره قبل از ازدواج چه سوالاتی پرسیده می شود؟

در حالت کلی علاقه برای ازدواج مهم‌ترین عامل است؛ اما دختر و پسر برای انتخاب همسر آینده خود، باید به موضوعات مختلفی مانند روابط خانوادگی، میزان شناخت خود و طرف مقابل، اهداف آینده خود و طرف مقابل، اعتقادات، اخلاق و برنامه‌های آینده فرد توجه کنند؛ اما در ادامه مهم‌ترین موضوعاتی که در جلسه مشاوره قبل از ازدواج مطرح می‌شود را توضیح می‌دهیم:

شناخت اخلاق و نیازهای فرد مقابل

مهم‌ترین دلیل برای گذراندن مشاوره ازدواج، شناخت اخلاق، روحیات و نیازهای فرد مقابل است. دختر و پسر برای آن که بتوانند همدیگر را بشناسند و بدون مشکل در کنار هم زندگی کنند، باید نیازها، علایق و موارد منفی فرد مقابل خود را بشناسند؛ از همین رو اولین و مهم‌ترین مبحث در مشاوره ازدواج، شناخت متقابل اخلاقی است. توجه کنید که هر دو طرف باید پاسخ‌های صادقانه به سؤالات بدهند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

اعتقادات مذهبی

هر کدام از انسان‌ها اعتقادات مذهبی خاصی دارند که روش زندگی آن‌ها را تعیین می‌کند؛ از همین رو حتما باید پایبندی به اعتقادات و اصول مذهبی دو طرف بررسی شود. طبیعتا افرادی که اعتقادات مذهبی قوی دارند، نمی‌توانند با افراد غیرمذهبی کنار بیایند. از طرفی اعتقادات جزو ویژگی‌های خاص است که نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد؛ بر همین اساس در جلسه مشاوره قبل از ازدواج، سؤالات اعتقادی از دو طرف پرسیده می‌شود.  

وضعیت سلامت فرد

افرادی که به بیماری‌های خاص مبتلا هستند، باید درباره وضعیت خود با فرد مقابل صحبت کنند؛ از همین رو در جلسه مشاوره، سؤالات خاصی درباره انواع بیماری های روانی و بیماری‌های جسمی از دختر و پسر پرسیده می‌شود. توجه کنید که پنهان‌کردن هر نوع بیماری از فرد مقابل، به‌هیچ‌ عنوان اخلاقی نیست و حتی ممکن است که زندگی آینده زوج را دچار مشکل کند.

در مشاوره قبل از ازدواج چه بگوییم

وضعیت مالی

این روزها بسیاری از زوج‌ها پس از ازدواج به دلیل مسائل مالی به مشکل برخورد می‌کنند و حتی روابط آن‌ها به طلاق هم منجر می‌شود، صحبت درباره مسائل مالی در مشاوره قبل از ازدواج اهمیت دارد. هر دو طرف باید شناخت کاملی درباره انتظارات مالی یکدیگر داشته باشند. مثلا خانم‌هایی که سطح انتظار مالی بالایی دارند، طبیعتا نمی‌توانند با آقایانی که حقوق ماهیانه متوسطی دارند، زندگی آرامی داشته باشند.

تعداد فرزندان

مسئله فرزندآوری برای هر فردی اهمیت زیادی دارد؛ از همین رو در سوالات مشاوره قبل از ازدواج باید درباره این موضوع هم صحبت شود. هر فردی احساس خاصی نسبت به داشتن فرزند دارند و باید برنامه خود را با فرد مقابل در میان بگذارد. برخی از افراد به تعداد فرزندان زیاد علاقه دارند و برخی دیگر حتی تمایل به داشتن فرزند ندارند؛ از همین رو باید درباره تعداد فرزندان و حتی زمان داشتن فرزند هم صحبت شود.

مسائل جنسی

اغلب افراد به دلیل خجالت یا مراعات فرد مقابل، درباره مسائل جنسی به‌صورت صریح و شفاف صحبت نمی‌کنند؛ از همین رو مشاور می‌تواند به آن‌ها در مطرح‌کردن این موضوع مهم کمک کند. یکی از موارد مهم در ازدواج موفق، روابط جنسی مطلوب است. البته اغلب افراد به دنبال این هستند که در مشاوره قبل از ازدواج چه بگوییم؛ درحالی‌که سؤالات موجود در تست ازدواج، پاسخگویی به این مسائل را آسان می‌کنند.

سوالات مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

با توجه‌ به این که زن و مرد قرار است تا پایان عمر خود در کنار هم بمانند، طبیعتا سؤالات زیادی درباره اخلاق، ویژگی‌های خانوادگی و مسائل دیگر وجود دارد؛ به‌طوری‌که شاید پاسخ‌گویی به‌تمامی آن‌ها، زمان زیادی را صرف کند. البته شما با مراجعه به مرکز مشاوره معتبر و متخصص مانند کلینیک پزشک اول، می‌توانید به همه سوالات مشاوره قبل از ازدواج دسترسی پیدا کنید؛ اما در ادامه تعدادی از سوالات مشاوره پیش از ازدواج را معرفی می‌کنیم:

  • هدف شما از ازدواج چیست؟
  • ویژگی‌های زندگی مشترک از نظر شما چیست؟
  • در صورت مشاهده تضاد فکری با شخص مقابل خود، چه واکنشی نشان می‌دهید؟
  • تا چه اندازه به همسر خود متعهد هستید؟
  • نحوه ابزار علاقه شما چیست و از همسر خود چه انتظاری دارید؟
  • نظر شما درباره تعداد فرزند چیست؟
  • برنامه شما برای تربیت فرزندان چیست؟
  • خیانت از نظر شما چیست؟
  • آیا اهل ریسک و سرمایه‌گذاری هستید؟
  • تعداد دوستان شما چقدر است و چگونه با آن‌ها ارتباط دارید؟
  • اوقات فراغت خود را چگونه می‌گذرانید؟
  • خط‌قرمز شما در رابطه جنسی چیست؟
  • میزان اهمیت رابطه جنسی در زندگی برای شما چقدر است؟
  • آیا به انجام واجبات و اعتقادات مذهبی اهمیت می‌دهید؟
  • آیا با خانواده خود رابطه مثبتی دارید؟
  • آیا به مهمانی رفتن و برقراری ارتباط با دیگران علاقه دارید؟
  • آیا می‌توانید خشم خود را کنترل کنید؟
  • آیا در صورت حل‌نشدن مشکلات زندگی، به مشاوره رفتن اعتقاد دارید؟
  • تا چه اندازه پول در زندگی شما اهمیت دارد؟ بین پول و عشق کدام را انتخاب می‌کنید؟
  • آیا حاضر هستید که برای خوشحال کردن دیگران خود را به‌سختی بیندازید؟
  • بهترین سن ازدواج از نظر شما چیست؟
  • به نظر شما ازدواج باعث محدودیت شما می‌شود؟
  • چرا فرد مقابل را برای ازدواج انتخاب کرده‌اید؟
  • توقعات مالی شما از طرف مقابل چیست؟
  • دوست دارید همسر شما چگونه ابزار علاقه کند؟
  • پس‌انداز شما چقدر است؟ آیا بدهی دارید؟
  • خط‌قرمزهای اخلاقی شما چیست؟
  • تفاوت‌های آزاردهنده بین شما و طرف مقابل چیست؟

تست ازدواج

تست ازدواج چیست؟

مشاوره قبل از ازدواج در آماده‌شدن زن و مرد برای شروع زندگی مشترک تأثیر زیادی دارد. تعداد سوالات مشاوره قبل از ازدواج با جواب بسیار زیاد است؛ از همین رو شاید چندین جلسه برای پاسخ به هر کدام از آن‌ها طول بکشد. همین موضوع سبب می‌شود که برای صرفه‌جویی در وقت و پاسخ‌گویی آسان افراد، تست ازدواج در نظر گرفته شود. بر اساس این تست، سؤالات استانداردی در مقابل زوج قرار می‌گیرد و دو طرف بر اساس علایق خود به آن‌ها پاسخ می‌دهند. بعد از این تست، مشاور می‌تواند تحلیل دقیق و درستی از ویژگی‌های هر فرد داشته باشد و در نهایت راهکارهای مفیدی را برای زندگی بهتر پیشنهاد کند.

البته باید بدانید که تست‌های ازدواج در انواع مختلفی وجود دارند که بر اساس شخصیت افراد انجام می‌شوند. در تمامی این تست‌ها جنبه‌های مختلفی از دو طرف بررسی می‌شود. برخی از این تست‌ها را به‌صورت مختصر معرفی می‌کنیم:

  • تست MMPI: برای آگاهی از اختلالات فردی، مشکلات شخصیتی، اجتماعی و رفتاری، این تست اجرا می‌شود.
  • تست NEO: سؤالات این تست درباره تفاهم و سازگاری اخلاقی فرد با طرف مقابل است.
  • تست MILON: این مورد مکمل تست MMPI است و برای اختلالات شخصیتی کاربرد دارد.
  • تست MBTI: برای آگاهی از ویژگی‌ها و شخصیت طرف مقابل، تست MBTI گزینه مناسبی است.
  • تست EMS: برای آگاهی از میزان بلوغ عاطفی، کنترل عواطف و چگونگی ابزار احساسات، تست EMS انجام می‌شود.
  • تست عشق استنبرگ: در این تست، سه فاکتور مهم  هوس، صمیمیت و تعهد بررسی می‌شود.

البته تست‌های دیگری هم برای قبل از ازدواج وجود دارد که بر اساس تشخیص مشاور انجام می‌شود؛ اما اگر می‌خواهید با سؤالات هر کدام از این تست‌ها آشنا شوید، به کلینیک پزشک اول مراجعه کنید.

تست MMPI

سخن پایانی

شناخت دو طرف قبل از ازدواج، کمک بزرگی به رفع مشکلات احتمالی پس از شروع زندگی مشترک دارد؛ از طرفی زوج‌ها باید قبل از ازدواج، تمامی سوال‌های شخصیتی، اجتماعی، خانوادگی، مالی و جنسی خود را بپرسند. البته اغلب افراد به دلیل این که با سوالات مهم قبل از ازدواج آشنایی ندارند، نمی‌توانند تصمیم‌گیری درستی داشته باشند؛ بر همین اساس لازم است که به مشاور متخصص در این زمینه مراجعه کنند.

توجه کنید که نتیجه جلسات مشاوره می‌تواند سرنوشت زندگی مشترک شما را مشخص کند؛ از همین رو لازم است که به دنبال مرکز مشاوره معتبر و متخصص در این زمینه باشید. کلینیک روانشناسی و مشاوره پزشک اول به شما این اطمینان را می‌دهد که سوالات مشاوره قبل از ازدواج کاملا استاندارد را ارائه کند؛ از همین رو پیشنهاد می‌کنیم که برای دریافت نوبت، به سایت پزشک اول مراجعه کنید.

کلینیک پزشک اول

faq

مشاوره قبل از ازدواج به شما در تصمیم‌گیری درست برای انتخاب همسر کمک می‌کند. همچنین شما می‌توانید شناخت خود را نسبت به فرد مقابل افزایش دهید و در آینده به مشکلات کمتری برخورد کنید.

در سؤالات موجود در تست‌های قبل از ازدواج، تمامی ویژگی‌های اخلاقی، خانوادگی، اجتماعی، اعتقادی و مالی فرد مقابل مشخص می‌شود.

با پاسخ به سؤالات مشاوره قبل از ازدواج، اطلاعات کاملی درباره درون‌گرا و برون‌گرایی، اختلالات شخصیتی، قدرت تصمیم‌گیری فرد، ویژگی‌های شخصیتی، میزان تعهد و وظیفه‌شناسی و وابستگی عاطفی زوج مشخص می‌شود.

همچنین بخوانید
اختلال بیش فعالی چیست؟ اختلال بیش فعالی که به‌عنوان اختلال نقص توجه (ADHD) هم شناخته می‌شود، یکی از شایع‌ترین و پر بحث‌ترین انواع اختلالات روانی کودکان و بزرگسالان است.
آیا صرع همان تشنج است ؟ تفاوت صرع و تشنج چیست ؟ شباهت صرع و تشنج چیست؟ چگونه می توان صرع را از تشنج تشخیص داد؟ صرع با غش چه تفاوتی دارد؟ صرع خطرناک تر است یا تشنج ؟
تشخیص اوتیسم با نوار مغز ممکن است؟ نوار مغز کودکان اوتیسم چگونه است؟ نوار مغ ز بزرگسالان مبتلا به اوتیسم چگونه است؟ نوار مغز برای ت شخیص اوتیسم چه مزایایی دارد؟
نوار عصب برای دیسک کمر چگونه انجام می شود؟ آیا تشخیص دیسک کمر و سایر آسیب های کمر با نوار عصب و عضله امکان پذیر است؟ کدام بیماری ها با نوار عصب کمر قابل شناسایی هستند؟ عوارض نوار عضله کمر چیست؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: