هدف از ازدواج چیست و چه دلایل منطقی دارد؟

انتخاب همسر و ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیمات و مراحل زندگی تمام انسان‌ها به‌شمار می‌رود. به‌طور متوسط 80 درصد از جمعیت بزرگسال جهان قبل از رسیدن به سن 40 سالگی اولین ازدواج خود را تجربه می‌کنند. روانشناسان معتقدند که ازدواج موفق تاثیر بسیار زیادی در سلامت روحی و جسمی افراد دارد. آشنایی با آمادگی‌ های قبل از ازدواج و داشتن هدف و دلایل منطقی و صحیح از مهم‌ترین الزامات ازدواج محسوب می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به‌صورت جامع و کامل درباره هدف از ازدواج، اهداف اشتباه ازدواج، هدف از ازدواج از نظر روانشناسان و همچنین از نظر اسلام صحبت کنیم. لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

هدف از ازدواج

هدف از ازدواج چیست؟

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، ازدواج یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی محسوب می‌شود و انتخاب یک همسر مناسب، آینده و خوشبختی افراد را تا حدودی تضمین می‌کند. افرادی که بدون استفاده از خدمات مراکز مشاوره ازدواج و با عدم آمادگی برای ازدواج اقدام می‌کنند، زندگی زناشویی خوب و باکیفیتی را تجربه نخواهند کرد.

در واقع جوانی که می‌خواهد برای یک عمر زندگی یک شریک خوب و همراه انتخاب کند، ابتدا باید بداند که هدف از ازدواج چیست و چرا باید دو نفر از خانواده‌هایی متفاوت، باقیمانده عمر خود را در کنار هم سپری کنند. مهم‌ترین اهداف و منطقی‌ترین دلایل ازدواج شامل موارد زیر است:

احساس نیاز به همدم

احساس نیاز به همدم را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین هدف از ازدواج معرفی کرد. همه انسان‌ها به یک همدم نیاز دارند که در یک فضای آرام و دنج بتوانند با او آرامش را تجربه کنند و حرف‌هایی را که با هیچ‌کس نمی‌توانند بزنند به او بگویند. کلمه همدم چند معنی دیگر نیز دارد.

از مهم‌ترین معانی مترادف همدم می‌توان به مونس، هم‌صحبت، یار، رفیق، دمساز، دلارام، هم‌صحبت و غیره اشاره کرد. اگر هدف شما از ازدواج و تشکیل خانواده پیدا‌کردن یک همراه برای تفریح‌ و سرگرمی است یا دنبال کسی می‌گردید که امور خانه را انجام دهد، پیشنهاد می‌کنیم که ازدواج نکنید و به جای آن به دنبال پیداکردن یک دوست یا یک مستخدم باشید؛ زیرا مهم‌ترین نقش همسر این است که همدم شما باشد و در کنار او به آرامش برسید.

داشتن حامی

یکی دیگر از اهداف ازدواج داشتن حامی در زندگی است. همه افراد در ذهن خود اهداف و رویاهایی دارند که برای رسیدن به آن‌ها به یک حامی خوب نیاز دارند. چه کسی بهتر از همسر می‌تواند انسان را در رسیدن به اهدافش حمایت و پشتیبانی کند؟ حمایت از همسر نه‌تنها او را در رسیدن به اهدافش کمک می‌کند، بلکه به آرامش روحی و روانی او نیز کمک زیادی می‌کند.

انسان تا وقتی که ازدواج نکرده باشد، حس خوب حامی‌بودن مهم‌ترین فرد زندگی خود را درک نخواهد کرد. بهترین راه‌های حمایت از همسر در شرایط مختلف عبارت‌اند از: پیش‌بینی استرس و مشکلات، در آغوش گرفتن، صمیمیت با همسر، داشتن رابطه جنسی برای کاهش استرس‌های روزمره، امیدواری دادن، گوش‌دادن به صحبت‌های همسر و غیره است.

داشتن حامی یکی از اهداف ازدواج

نیاز به عشق و محبت

هدف از ازدواج این است که انسان هم به کسی که مورد علاقه‌اش است، عشق بورزد و هم مورد عشق و محبت او قرار بگیرد. دوست داشتن و دوست داشته‌شدن را می‌توان به‌عنوان عالی‌ترین و لذت‌بخش‌ترین نیاز انسان‌ها معرفی کرد و بهترین راه برآورده‌کردن این نیاز ازدواج است. زمانی که فردی اقدام به ازدواج می‌کند، مطمئن می‌شود که کسی هست که در تمام لحظات زندگی یار و همراه او باشد و لحظات خوب و عاشقانه‌ای را با او تجربه کند.

از مهم‌ترین فواید عشق و محبت در زندگی زناشویی می‌توان به مواردی مانند جلوگیری از افسردگی، حفظ فشار خون در ایده‌ال‌ترین حالت، کاهش اضطراب، کنترل طبیعی درد، مدیریت بهتر استرس، التیام سریع‌تر دردها، افزایش عمر، زندگی شادتر و غیره اشاره کرد.

رفع نیاز جنسی

یکی دیگر از اهداف مهم ازدواج رفع نیاز جنسی زن و مرد است. در جامعه ما اکثر افراد به اشتباه تصور می‌کنند که نیاز جنسی فقط به مردان اختصاص دارد و هدف از ازدواج برای آن‌ها رفع این نیاز است. این در حالی است که زنان نیز دارای نیاز جنسی هستند.

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که برطرف‌کردن نیاز جنسی باید بعد از رسیدن به بلوغ اجتماعی و فکری اتفاق بیفتد و فرد به سنی رسیده باشد که بتواند سایر نیازهای همسر خود را نیز برآورده سازد. دخترها و پسرهایی که فقط با هدف برطرف‌کردن نیاز جنسی و در سنین پایین ازدواج می‌کنند، معمولا پس از رسیدن به بلوغ اجتماعی و فکری به اشتباه خود پی می‌برند و زندگی زناشویی آن‌ها با مشکلات متعددی روبرو می‌شود و احتمال خیانت و طلاق در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر شما نیز در این رابطه نیاز به راهنمایی دارید، پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره جنسی در کلینیک پزشک اول کمک دریافت کنید.

رشد در مراحل زندگی و شخصیتی

یکی از بهترین پاسخ‌هایی که می‌توان برای سوال هدف از ازدواج‌ چیست، بیان کرد، رشد در مراحل زندگی و شخصیتی است. افراد بعد از ازدواج می‌توانند درباره تمام مسائل مالی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و غیره با همسر خود صحبت کنند، تجربیات خود را به یکدیگر انتقال دهند و باعث رشد شخصیتی یکدیگر شوند. ازدواج نمی‌تواند معجزه کند؛ اما تاثیر عشق و علاقه در رشد افراد در تمام مراحل زندگی را نمی‌توان نادیده گرفت.

ازدواج شخصیت افراد را در جنبه‌های مختلف رشد می‌دهد. به‌عنوان مثال بالارفتن سطح تستوسترون در مردان پس از ازدواج باعث می‌شود که حمایت بیشتری از همسر و خانواده خود داشته باشند و به یک همسر مسئولیت‌پذیر تبدیل شوند. این مسئله در مورد خانم‌ها نیز صدق می‌کند. دختری که قبل از ازدواج در خانه پدری خود مسئولیت زیادی بر عهده دارد، بعد از ازدواج به درجه‌ای از رشد شخصیتی می‌رسد که حتی ممکن است به خاطر فرزند کوچک خود تا صبح بیدار بماند و به امور زندگی رسیدگی کند.

رشد در مراحل زندگی و شخصیتی در کنار همسر

احساس امنیت

مهم‌ترین هدف ازدواج برای بسیاری از زنان احساس امنیت به‌ویژه امنیت مالی است. وقتی پسری که به خواستگاری دختری می‌رود، از نظر موقعیت شغلی در شرایط خوبی باشد و درآمد ماهانه ایده‌الی داشته باشد، آن دختر در آینده کمتر با مشکل مالی مواجه می‌شود و از این نظر امنیت بالایی خواهد داشت؛ البته امنیت عاطفی نیز همانند امنیت مالی از اهمیت زیادی برخوردار است.

امنیت عاطفی حالتی است که در آن زن یا مرد اطمینان دارند که نیازهای عاطفی آن به‌خصوص نیاز به محبوب‌بودن توسط همسر ارضا می‌شود. رسیدن به امنیت عاطفی ثبات احساسی افراد را به نمایش می‌گذارد. مهم‌ترین مزایای امنیت عاطفی در ازدواج عبارت‌اند از: ایجاد احساس ارزشمندی در زن و مرد، عدم‌ نگرانی درباره قضاوت‌شدن، نشان‌دادن نقاط ضعف بدون سوءاستفاده، بیان آزادانه نظرات با جسارت کامل، احساس درک‌شدن و دیده‌شدن، ایجاد یک رابطه احساسی قوی و ایمن.

افرادی که در زندگی مشترک با همسر خود احساس امنیت مالی، عاطفی و غیره نداشته باشند، با علایمی مانند احساس طردشدن، پرخاشگری‌، پارانویا یا بدبینی، منزوی‌شدن، احساس درماندگی و ناآرامی، عدم ابراز همدردی با افراد دیگر، مقایسه ناعادلانه خود با دیگران و غیره مواجه می‌شوند.‌

کسب تجربه جدید

گاهی اوقات هدف از ازدواج کسب تجربه‌های جدید است. برخی از تجربه‌ها و احساسات وجود دارند که تنها راه دستیابی به آن ازدواج است. بعضی از مهم‌ترین تجارب و حس‌هایی که تنها با ازدواج می‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد، عبارت‌اند از: حس همسربودن، حس مادرشدن، حس پدرشدن، حس مراقبت از فرزندان و حس تماشای رشد کودکان و حس مستقل‌شدن فرزندان بعد از ازدواج.

از مهم‌ترین فواید روانشناختی پدر و مادرشدن می‌توان مواردی مانند فعال‌شدن کودک درون،  توجه بیشتر به محیط اطراف، گسترده‌شدن روابط و حمایت‌های اجتماعی، افزایش احساس همدلی و درک، پرکردن وقت، شادی، احساس بقا و غیره را نام برد.

کسب آرامش

هدف از ازدواج فقط پیداکردن یک همدم، داشتن حامی، برطرف‌کردن نیاز عشق و محبت، رفع نیاز جنسی، رشد در مراحل زندگی و شخصیتی، احساس امنیت و کسب تجربه جدید نیست، بلکه مهم‌ترین هدف ازدواج کسب آرامش است. برای رسیدن به آرامش واقعی زن و شوهر باید با هم تلاش کنند.

افراد مجرد معمولا به دلیل رنج‌بردن از تنهایی احساس بی‌قراری دارند، اما با انتخاب یک همسر مناسب بعد از ازدواج به آرامش می‌رسند. در واقع یکی از بهترین ثمره‌های ازدواج آرامش و آسایش روحی و روانی و رسیدن به تکامل است. مهم‌ترین عوامل ایجاد آرامش در ازدواج عبارت‌اند از: برقراری رابطه جنسی، مهر و محبت، رفتارهای عاشقانه، تکامل زن و مرد در کنار یکدیگر، حمایت مالی و عاطفی و غیره. 

رسیدن به آرامش در زندگی متاهلی

دوری از انحرافات

دوری از انحرافات جنسی و اجتماعی نیز یکی از اهداف بسیار مهم ازدوج محسوب می‌شود. انسان‌ها بعد از بلوغ به برقراری رابطه جنسی با جنس مخالف تمایل زیادی دارند و این نیاز را باید با ازدواج رفع کنند، در غیر این‌صورت دچار انحرافات اخلاقی‌ شده و از روش‌های نامشروع نیازهای جنسی خود را برطرف می‌سازند؛ البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که برخی از افراد حتی بعد از ازدواج هم ممکن است به دلایل مختلفی مانند برآورده‌نشدن نیاز توسط همسر دچار انحرافات جنسی مختلف شوند.

کسب اعتبار بیشتر

یکی دیگر از اهداف و دلایل ازدواج کسب اعتبار بیشتر است. در جوامع مختلف اعتبار افراد متاهل معمولا از اعتبار افراد مجرد بیشتر است. در محیط‌های مختلف از جمله محل کار، محیط‌های خانوادگی و دورهمی‌های دوستانه افراد متاهل از اعتبار و جایگاه بالاتری برخوردار هستند.

همین امر موجب می‌شود که افراد بخواهند با ازدواج به جایگاه و احساس بهتری دست پیدا کنند. اگر دقت کنید در مواردی مانند اجاره‌دادن خانه و پیداکردن شغل افراد متاهل نسبت به افراد متاهل در اولویت قرار دارند.

تولید مثل

برای بسیاری از افراد تولید مثل و بقای نسل نیز از اهداف مهم ازدواج است. انسان‌ها علاقه زیادی به استمرار نسل دارند و به همین دلیل خانواده تشکیل می‌دهند. از مزایای مهم فرآیند بیولوژیکی تولید مثل می‌توان مواردی مانند تقویت حس مسئولیت‌پذیری، کسب لذت، ساخت معنایی مشترک از زندگی، انتقال صفات ژنتیکی والدین به فرزندان و غیره اشاره کرد.

اهداف اشتباه ازدواج

گاهی اوقات هدف از ازدواج اشتباه است و افراد به دلایل غیرمنطقی تصمیم می‌گیرند که برای تشکیل خانواده اقدام کنند. مهم‌ترین اهداف اشتباه ازدواج شامل موارد زیر هستند:

  • ترس از تنهاماندن
  • فرار از تنهایی
  • ازدواج با فرد نامناسب به دلیل احساس گناه
  • نیاز مالی
  • احساس گناه
  • تسکین شکست در رابطه‌های دیگر
  • فرار از شرایط خانه پدری
  • علاقه‌ زیاد به بچه‌دارشدن
  • فشار خانواده، دوستان و جامعه به دلیل شرایط سنی
  • به‌دست آوردن آزادی
  • رفع تمام نیازها توسط همسر
  • انتقام گرفتن از خانواده یا عشق سابق
  • صرفا برای برطرف‌کردن نیاز جنسی
  • وابستگی شدید به‌ طرف مقابل
  • مصالح والدین یا بستگان

اهداف اشتباه ازدواج و شکست در ازدواج

هدف از ازدواج از نظر روانشناسی

علم روانشناسی در طول تاریخ بر اساس دلایل منطقی هدف از ازدواج را ایجاد یک رابطه متقابل برای برطرف‌کردن نیازهای مختلف می‌دانند. ویلیام گاسر روانشناس معروف آمریکایی نیازهای انسان را به پنج گروه مختلف شامل نیاز به بقا و تولید مثل، نیاز به عشق، نیاز به قدرت، نیاز به آزادی و نیاز به تفریح تقسیم کرده است. به عقیده او شدت هر یک از این نیازها در افراد مختلف متفاوت است‌.

در کنار برآورده‌شدن نیازها با ازدواج اهداف دیگری مانند آرامش و امنیت روانی، حمایت عاطفی و احساسی، رشد و شکوفایی، بقای نسل، حمایت‌های اجتماعی و غیره نیز به تحقق می‌پیوندد. روانشناسان عقیده دارند که هر یک از زن و شوهر نباید فقط به فکر تامین نیازهای خود باشند، بلکه باید به نیازهای طرف مقابل نیز اهمیت زیادی قائل باشند. نکته دیگر بیان مستقیم، دقیق و شفاف نیازها به طرف مقابل است. تصور نکنید بدون گفتگو یا ابراز نیازهای خود همسر شما بتواند آن‌ها را حدس بزند.

هدف از ازدواج از نظر اسلام

هدف از ازدواج از نظر اسلام رضایت پروردگار و نزدیکی به درگاه الهی، برطرف‌کردن نیاز جنسی از راه شرعی، حفظ عفت و پاکدامنی است. احادیث مختلفی از پیامبر اکرم (ص) و امامان در رابطه با ازدواج وجود دارد. در قرآن نیز آیات متعددی درباره ازدواج وجود دارد و این آیات نشان می‌دهد افرادی که با کنار گذاشتن منیت برای ازدواج و تشکیل خانواده اقدام می‌کنند، نزد خداوند از جایگاه خوبی برخوردار هستند. ضمن اینکه پیامبر (ص) فرموده‌اند کسی که ازدواج کند، نیمی از دینش کامش شده است و در جای دیگر فرمودند ازدواج از سنت من است؛ پس هر کس که از سنت من روی برگرداند از امت من نیست. این موارد نشان از اهمیت ازدواج در اسلام دارد.

ازدواج در جوانان

سخن پایانی

در این مقاله راجع‌به هدف از ازدواج صحبت کردیم و توضیح دادیم که برخی از اهداف و دلایل ازدواج منطقی هستند و بعضی دیگر غیرمنطقی و اشتباهند. احساس نیاز به همدم، داشتن حامی، نیاز به عشق و محبت، رفع نیاز جنسی، رشد در مراحل زندگی و شخصیتی، احساس امنیت، کسب تجربه جدید، کسب آرامش، دوری از انحرافات و کسب اعتبار بیشتر را می‌توان به‌عنوان دلایل منطقی ازدواج معرفی کرد. از دلایل غیر منطقی ازدواج نیز می‌توان به مواردی مانند ترس از تنهاماندن، فرار از تنهایی، نیاز مالی، اعتمادبه‌نفس پایین، فرار از شرایط خانه پدری، علاقه به بچه‌دارشدن، فشار خانواده، صرفا برای برطرف‌کردن نیاز جنسی و غیره را نام برد.

حال که با دلایل و اهمیت ازدواج در زندگی آشنا شدید و فکر می‌کنید برای اینکه بتوانید در اردواج خود موفق شوید، نیاز به کمک دارید، پیشنهاد می‌کنیم از متخصصان کلینیک روانشناسی و مشاوره پزشک اول راهنمایی بگیرید، در این کلینیک انواع مشاوره‌های ازدواج، خانواده، زوج درمانی، جنسی، بارداری و ... ارائه می‌شود و شما می‌توانید به صورت حضوری یا تلفنی برای دریافت نوبت اقدام نمایید.

کلینیک پزشک اول

faq

هدف اصلی از ازدواج ایجاد یک پیوند عاطفی و حمایتی بین دو نفر است که در کنار هم بتوانند به آرامش، رشد شخصیتی، امنیت عاطفی و رفع نیازهای روانی و جسمی دست یابند. این اهداف شامل یافتن یک همدم، داشتن حامی، دریافت و ابراز عشق، رفع نیازهای جنسی و احساس امنیت است. ازدواج موفق، علاوه بر این موارد، به تحقق بسیاری از اهداف انسانی و اجتماعی کمک می‌کند.

برخی از دلایل اشتباه ازدواج عبارتند از: ترس از تنها ماندن، فشار خانواده و جامعه، فرار از شرایط خانه پدری، نیاز مالی، یا ازدواج به دلیل جبران شکست‌های قبلی. این دلایل منجر به نارضایتی در زندگی زناشویی و افزایش احتمال طلاق می‌شوند.

روانشناسان معتقدند ازدواج به رشد شخصیتی کمک می‌کند، زیرا افراد با تجربه‌های جدید و تعاملات مثبت در کنار هم رشد می‌کنند. ارتباط و حمایت متقابل در زندگی مشترک، باعث بلوغ عاطفی و اجتماعی می‌شود و افراد را برای پذیرش مسئولیت‌های مختلف آماده می‌کند.

همچنین بخوانید
اختلال بیش فعالی چیست؟ اختلال بیش فعالی که به‌عنوان اختلال نقص توجه (ADHD) هم شناخته می‌شود، یکی از شایع‌ترین و پر بحث‌ترین انواع اختلالات روانی کودکان و بزرگسالان است.
آیا صرع همان تشنج است ؟ تفاوت صرع و تشنج چیست ؟ شباهت صرع و تشنج چیست؟ چگونه می توان صرع را از تشنج تشخیص داد؟ صرع با غش چه تفاوتی دارد؟ صرع خطرناک تر است یا تشنج ؟
تشخیص اوتیسم با نوار مغز ممکن است؟ نوار مغز کودکان اوتیسم چگونه است؟ نوار مغ ز بزرگسالان مبتلا به اوتیسم چگونه است؟ نوار مغز برای ت شخیص اوتیسم چه مزایایی دارد؟
نوار عصب برای دیسک کمر چگونه انجام می شود؟ آیا تشخیص دیسک کمر و سایر آسیب های کمر با نوار عصب و عضله امکان پذیر است؟ کدام بیماری ها با نوار عصب کمر قابل شناسایی هستند؟ عوارض نوار عضله کمر چیست؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: