مهم ترین آمادگی های قبل از ازدواج چیست

دخترها و پسرهای جوانی که قصد ازدواج دارند، قبل از این‌که به فکر آماده‌کردن جهیزیه و تدارکات موردنیاز برای برگزاری مراسم عروسی باشند، ابتدا باید برای انجام مشاوره ازدواج به یک مرکز مشاوره خوب و معتبر مراجعه کنند و سپس اطلاعات خود را درباره آمادگی‌ های قبل از ازدواج افزایش دهند. در واقع راز خوشبختی و داشتن یک زندگی مشترک ایده‌آل و آرام شناخت نشانه‌های آمادگی برای ازدواج در دختر و پسر است.

در این مقاله ابتدا قصد داریم درباره انواع نشانه های آمادگی‌ قبل از ازدواج صحبت کنیم و سپس نحوه پیداکردن آمادگی برای ازدواج را توضیح دهیم. مطالعه این مقاله به تمام افرادی که قصد ازدواج دارند، پیشنهاد می‌شود.

آمادگی برای ازدواج

آمادگی های قبل از ازدواج شامل چیست؟

پیش‌زمینه شروع یک زندگی مشترک و کسب مهارت‌های لازم برای رودررویی با پیچ‌وخم‌ها و چالش‌های زندگی، شناخت و یادگیری آمادگی های قبل از ازدواج است. تمام زوج‌هایی که تصمیم به ازدواج می‌گیرند در ذهن خود یک زندگی عالی و سرشار از آرامش و موفقیت تصور می‌کنند. هدف هیچ انسان عاقلی از ازدواج طلاق و جدایی نیست. زن و مرد زمانی می‌توانند رویاهای خود را درباره زندگی مشترک به تحقق برسانند که تمام آمادگی‌های مورد نیاز را قبل از ازدواج آموزش ببینند.

افرادی می‌توانند برای ازدواج و تشکیل یک زندگی مشترک اقدام کنند که در وهله اول به یک شناخت دقیق از خود رسیده باشند. در حقیقت لازمه یادگیری مهارت‌ها و آمادگی‌های قبل از ازدواج خودشناسی است. خودشناسی و رسیدن به رشد عقلی، عاطفی، اخلاقی، اجتماعی و استقلال مالی، به بهبود زندگی زناشویی کمک می‌کند و مانع از تشکیل یک خانواده ناموفق، بلاتکلیف، متشنج و نابسامان می‌شود.

با‌ توجه‌ به اهمیت این موضوع به تمام جوانان توصیه می‌کنیم که قبل از ازدواج و ورود به زندگی زناشویی با تمام آمادگی‌ها و مهارت‌های پیش از ازدواج آشنا شوند و با یادگیری به‌کارگیری آن‌ها در زندگی خود در کنار همسر و فرزندانشان به آرامش برسند. در ادامه این بخش با مهم‌ترین آمادگی‌های قبل از ازدواج آشنا خواهید شد:

آمادگی های روانشناختی

یکی از مهم‌ترین آمادگی های قبل از ازدواج، آمادگی‌های روانشناختی است. زمانی فرد می‌تواند به این آمادگی‌ها دست پیدا کند که از نظر رشد شناختی، رشد رفتاری و اخلاقی، رشد عاطفی، مهارت حل مسئله، خلاقیت و نوآوری، هماهنگی با دیگران، هوش هیجانی، مهارت مذاکره و... به درجه‌ای نسبی از بلوغ رسیده باشد و بتواند صلاحیت و توانمندی‌های لازم برای شروع زندگی زناشویی را کسب کند‌. در طول زندگی مشترک و در مراحل بعدی زندگی به دلیل قرار‌گرفتن در موقعیت‌های جدید و دریافت نقش‌های مختلف، آمادگی‌های روانشناختی افراد را نیز رشد می‌کند و‌ به‌مرور زمان کامل‌تر می‌شود.

شناخت شخصی و آگاهی از نیازهای خود

شناخت شخصی و آگاهی از نیازهای خود را نیز می‌توان به‌عنوان یکی دیگر از آمادگی های قبل از ازدواج معرفی کرد. فردی که تصمیم به ازدواج می‌گیرد باید دارای هویت باشد و به خوبی خود را بشناسد. کسی که هنوز از شخصیت خود شناخت کافی ندارد و با توانمندی‌ها، نیازها و علایق فردی خود و هدف از ازدواج آشنا نیست، به هیچ وجه نمی‌تواند در ازدواج به‌عنوان یکی از مراحل مهم زندگی، عملکرد موفقیت‌آمیزی از خود به نمایش بگذارد.

از مهم‌ترین مزایای شناخت شخصی و آگاهی از نیازهای خود می‌توان به مواردی مانند ایجاد روابط موفق، بهبود خلق‌وخو، تنظیم و کنترل آسان احساسات، تفکر واضح، تصمیم‌گیری بهتر، متمایزکردن ارزش‌ها و اهداف بلندمدت و خواسته‌های کوتاه مدت اشاره کرد‌.

شناخت روحیات و ویژگی های شخصیتی

 شناخت غریزه جنسی

یکی دیگر از مهم‌ترین آمادگی های قبل از ازدواج که به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل، انسان‌ها را به سمت ازدواج و تشکیل زندگی مشترک سوق می‌دهد، شناخت غریزه جنسی است. جوانان با شناخت کامل این غریزه و آگاهی از تمام جوانب آن قبل از ازدواج می‌توانند غریزه جنسی خود را بهتر مدیریت و کنترل کنند.

برای جلوگیری از طلاق‌های عاطفی به تمام زوجین توصیه می‌شود که از آموزش‌ مهارت‌های جنسی بهره‌مند شوند. از مهم‌ترین مهارت‌های جنسی که در ایجاد یک رابطه زناشویی لذت‌بخش تاثیر به‌سزایی دارد، می‌توان مهارت‌هایی مانند داشتن حس خوب به یکدیگر، برقراری ارتباط کلامی، داشتن آرامش، لمس و نوازش یکدیگر، انتخاب مکان مناسب و برنامه‌ریزی برای برقراری رابطه جنسی و غیره را نام برد.

شناخت تفاوت های زن و مرد

یکی دیگر از آمادگی های قبل از ازدواج که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، شناخت تفاوت‌های زن و مرد است. دختر و پسر جوانی که قبل از ازدواج به خوبی درباره ویژگی‌های شخصیتی و تفاوت‌های جنس مخالف خود اطلاعات کسب کرده‌اند، در زمان برقراری ارتباط با همسر خود رفتارهای مناسب‌تری دارند.

به‌عنوان مثال مردی که می‌داند زن‌ها از لحاظ روحی احساسی‌تر و عاطفی‌تر از مردان هستند، به‌خوبی می‌تواند همسر خود را در زمان مواجه‌شدن با مشکلات زندگی همراهی کند؛ اما مردان ناآگاه در چنین مواقعی با مشکل مواجه می‌شوند. به‌طور کلی زنان و مردان از جنبه‌های مختلفی مانند هیجانات، حافظه، مهارت‌های کلامی، غرایز جنسی، ویژگی‌های اسکلتی و عضلانی، هورمون‌های جنسی، رشد اخلاقی و غیره با هم متفاوت هستند.

آگاهی از نقش ها و مسئولیت ها

آگاهی از نقش‌ها و مسئولیت‌های زن و مرد نسبت به یکدیگر از کلیدی‌ترین آمادگی های قبل از ازدواج است و حتما باید موردتوجه قرار بگیرد. زن و مردهایی که قبل از ازدواج با نقش‌ها و مسئولیت‌های خود و همسر آینده‌شان آشنا نبوده‌اند، به ندرت زندگی مشترک موفقیت‌آمیزی دارند. با آغاز زندگی مشترک، زن و مرد وارد مرحله جدیدی از زندگی خود می‌شوند و به جایگاه جدیدی دست می‌یابند.

بهترین زمان آگاهی از نقش‌ها و مسئولیت‌ها زمانی است که افراد در آستانه ازدواج قرار دارند. به‌عنوان نقش زن در خانواده مراقبت از فرزندان، پخت‌‌وپز و فراهم‌کردن شرایطی ایده‌آل و آرام برای همسر و فرزندان است. مهم‌ترین نقش مرد نیز  برآورده‌کردن نیازهای مالی، آماده‌کردن محل سکونت و پشتیبانی از اعضای خانواده است. بهترین راه برای شناخت نقش‌ها و مسئولیت‌ها این است که از مشاوره ازدواج کمک بگیرید.

گفت و گوی زن و شوهر و تقسیم وظایف

سلامت روانی

سلامت روانی نیز از مهم‌ترین آمادگی های پیش از ازدواج به‌شمار می‌رود و نقش مهمی در تحکیم بنیان خانواده و پایبندی زن و شوهر به زندگی دارد. فردی که سلامت روانی دارد، به محیط اطراف خود مسلط است و زندگی هدفمندی دارد. سلامت روانی زوجین تاثیر مستقیمی در افزایش کیفیت زندگی مشترک دارد.

به تمام دخترها و پسرهایی که در آستانه ازدواج هستند، توصیه می‌شود که در مرحله آشنایی و شناخت از سلامت روان فرد مقابل خود مطمئن شوند و برای این کار از مشاوره ازدواج استفاده کنند. مهم‌ترین مشکلاتی که سلامت روان افراد را تهدید می‌کنند، عبارت‌اند از: افسردگی، اختلال دوقطبی و اختلال وسواسی جبری.

نشانه های آمادگی برای ازدواج

در بخش قبلی مقاله با آمادگی های قبل از ازدواج آشنایتان کردیم، در این بخش قصد داریم به معرفی نشانه‌ های آمادگی برای ازدواج بپردازیم. آشنایی با این نشانه‌ها به جوانان کمک می‌کند که با چشم‌ باز برای ازدواج اقدام کنند و با انتخاب یک همسر مناسب، خوشبختی خود را تضمین نمایند. مهم‌ترین نشانه‌های آمادگی برای ازدواج را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

اصلاح عادات بد

یکی از نشانه‌های مهم آمادگی برای ازدواج این است که افراد به ارزیابی عادات خوب و بد خود بپردازند و درصورت داشتن الگوها و عادات بد رفتاری، برای اصلاح آن‌ها اقدام کنند. بدون شک اگر عادات بد رفتاری اصلاح نشود، در رابطه فرد با همسر آینده‌اش مشکلات متعددی به وجود می‌آورد‌. در کنار اصلاح عادات بد برای تقویت عادات خوب خود نیز تلاش کنید.

به‌عنوان مثال رعایت بهداشت فردی یکی از عادات خوب است و ضعف در مدیریت درآمد ماهانه یکی از عادات بد به‌شمار می‌رود‌. درصورتی که الگوهای رفتاری و عادات خوب خود را به‌درستی نمی‌شناسید، از اطرافیان خود به‌ویژه اعضای خانواده درباره آن‌ها سوال کنید و هرگز از رک بودن آن‌ها رنجیده‌ خاطر نشوید. هر دختر و پسری که توانایی ترک عادات بد و تقویت عادات خوب را داشته باشند، برای ازدواج آمادگی دارند.

اصلاح عادات بد

گذشت، فداکاری و انعطاف پذیری

جوانان علاوه بر کسب آمادگی‌ های پیش از ازدواج باید نشانه‌های آمادگی را نیز در خود تقویت کنند. یکی از این نشانه‌ها گذشت و فداکاری و انعطاف‌پذیری است. در همه زندگی‌ها مشکلات و چالش‌های متعددی به وجود می‌آید‌. محال است دو نفر از دو خانواده متفاوت زندگی مشترک را آغاز کنند و با پستی‌ها و بلندی‌های مختلفی مواجه نشوند.

زن و شوهر زمانی می‌توانند از این مراحل گذر کنند که گذشت، فداکاری و انعطاف‌پذیری را در خود تقویت نمایند. در واقع گذشت و فداکاری باید دوطرفه باشد؛ زیرا اگر تنها یک نفر به این موضوع اهمیت دهد، در مقابل فشارهای زندگی با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند و انگیزه‌ خود را برای داشتن یک زندگی خوب و بی‌دغدغه از دست می‌دهد.

کنار گذاشتن غرور

کنار گذاشتن غرور را نیز می‌توان به‌عنوان یکی از نشانه های آمادگی ازدواج معرفی کرد. اگر دختر یا پسری توانایی این را داشته باشد که غرور خود را کنار بگذارد و اگر لازم بود، بابت خطای خود از طرف مقابل عذرخواهی کند، برای ازدواج آماده است. این خصلت مثبت باعث می‌شود که زوجین به‌راحتی بتوانند از مشکلات زناشویی خود گذر و بدون غرور از  یکدیگر معذرت‌خواهی کنند.

غرور ریشه درونی دارد و از مشکلاتی مانند احساس ضعف درونی، جهالت و نادانی و ظرفیت محدود نشات می‌گیرد. از بهترین راهکارهای کنارگذاشتن غرور می‌توان به مواردی مانند پذیرفتن داشتن صفت مغرور بودن، توجه به نقطه‌ ضعف‌های خود و تلاش برای تمرین پذیرش خطاها و اشتباهات اشاره کرد.

تغییر من به ما

یکی از مهم‌ترین آمادگی ها برای ازدواج، تغییر ذهنیت افراد از من به ما است. افرادی که قصد ازدواج دارند و در مرحله انتخاب همسر به سر می‌برند، حتما باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشند که در ازدواج و زندگی مشترک هیچ جایی برای خودخواهی زن یا مرد وجود ندارد. تغییر ذهنیت از من به ما به این معنی نیست که کسی هویت فردی خودش را از دست بدهد و اهداف ذهنی خود را دنبال نکند، بلکه به این معناست که زن یا مرد خودخواهی خود را کنار بگذارد و همسر خود را در برنامه‌ریزی‌ها و اهدافی که در ذهن خود دارد، مشارکت دهد.

همواره این نکته را به ذهن خود بسپارید که زندگی مشترک و ازدواج آغاز یک همکاری بلندمدت است و زن و شوهر با قرارگرفتن در یک تیم به کمک هم با مشکلات و چالش‌های زندگی مبارزه کرده و آن را شکست می‌دهند. زن و شوهری که خودمحوری و لجبازی خود را کنار می‌گذارند، زندگی خوشبخت‌تری دارند.

تشکیل خانواده شاد با تبدیل من به ما

توانایی مدیریت مالی

باتوجه‌به شرایط فعلی جامعه و اوضاع اقتصادی نابسامان آن یکی از ارزشمندترین نشانه‌ها و آمادگی‌ های قبل از ازدواج توانایی مدیریت مالی است. در تمام زندگی‌ها چه زندگی مجردی و چه زندگی متاهلی پول نقش بسیار سرنوشت‌ساز و پررنگی دارد.

دخترها و پسرهایی که در دوران زندگی مجردی می‌توانند امورمالی خود را به‌خوبی مدیریت کنند و از درآمد ماهانه‌ خود، مقداری پول را به‌عنوان پس‌انداز نگه دارند، بعد از ازدواج نیز توانایی بالایی در مدیریت مالی زندگی مشترک خواهند داشت؛ بنابراین تمرین مدیریت مالی در دوران مجردی یکی از مهم‌ترین آمادگی های قبل از ازدواج محسوب می‌شود. در خانواده‌هایی که زن و شوهر به همراه یکدیگر درآمد ماهانه خود را مدیریت می‌کنند، آرامش بیشتری وجود دارد. آن‌ها به‌خوبی می‌توانند در صورت‌نیاز از پس‌انداز خود برای رفع‌ نیازهایشان استفاده کنند. 

توانایی مدیریت احساسات

به مجموعه‌ای از مهارت‌ها که به افراد در نشان‌دادن یک واکنش منطقی و سازنده کمک می‌کند، توانایی مدیریت احساسات گفته می‌شود. برای کسب آمادگی های قبل از ازدواج در رابطه با مدیریت احساسات یا مدیریت عاطفی به زمان و پشتکار زیادی نیاز است. دخترها و پسرها با داشتن این توانایی به‌عنوان یکی از نشانه‌های آمادگی برای ازدواج می‌توانند واکنش‌های احساسی و عاطفی خود را نسبت به موقعیت‌های گوناگون تنظیم کرده و به‌نوعی احساسات خود را درک و شناسایی کنند. ارتقاء توانایی مدیریت احساسات در زندگی مشترک مزایای مختلفی به‌همراه دارد.

از مهم‌ترین مزایا می‌توان به مواردی مانند حل اختلاف با همسر و کمک به او در شرایط روحی بحرانی اشاره کرد. مهم‌ترین مهارت‌هایی که در مدیریت احساسات اهمیت زیادی دارند، عبارت‌اند از: خودآگاهی، ارزیابی انعکاس رفتاری در موقعیت‌های خاص، توانایی پذیرش عواطف و احساسات خود و طرف مقابل، داشتن دیدگاه و چشم‌انداز برای ارائه پاسخی سالم به موقعیت‌های مختلف و همدلی‌.

آمادگی جسمانی برای ازدواج

آمادگی جسمانی و بلوغ یکی دیگر از آمادگی های قبل از ازدواج است که رسیدن به آن نشان می‌دهد، فرد برای ازدواج آماده است. همه ما می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین بخش‌های تمام زندگی‌های زناشویی برقراری رابطه جنسی است؛ بنابراین دختر و پسری که برای ازدواج آماده می‌شوند، باید از نظر جسمانی برای برآورده‌کردن نیازهای جنسی همسر به توانایی‌های لازم دست پیدا کرده‌ باشند.

درست است که از نظر اسلام سن بلوغ پسران 15 سالگی و سن بلوغ دختران 9 سالگی است؛ اما این سن فقط از نظر انجام واجبات دینی اهمیت دارد. در ازدواج بلوغ جنسی مهم است و سن این بلوغ باتوجه‌ به عواملی مانند نژاد، ژنتیک و شرایط اجتماعی در افراد مختلف متفاوت است.

آمادگی جسمانی برای ازدواج

احترام گذاشتن به طرف مقابل و خانواده او

یکی از نکاتی که در آمادگی های قبل از ازدواج باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، احترام گذاشتن به طرف مقابل و خانواده او است. یکی از نشانه‌های آمادگی برای ازدواج این است که فرد به‌خوبی بتواند به همسر خود و تمام اعضای خانواده او به‌خوبی احترام بگذارد. در خانواده‌هایی که اعضای آن به یکدیگر احترام می‌گذارند، افراد از عزت نفس بالاتری برخوردار هستند و با کمال صبوری و ادب به حرف‌های هم گوش می‌دهند. مودب‌بودن، یادگیری نحوه صحیح مخالفت‌کردن و نشان‌دادن توجه و محبت به طرف مقابل از مهم‌ترین نشانه‌های احترام در زندگی زناشویی است.

استقلال عاطفی و روانی از خانواده

استقلال عاطفی و روانی از خانواده نیز از مهم‌ترین نشانه های آمادگی برای ازدواج است. دخترها و پسرهایی که دارای این نوع آمادگی قبل از ازدواج هستند، در زندگی و روابط خود برای دستیابی به شادی به دیگران و رضایت آن‌ها هیچ نوع وابستگی ندارند. آن‌ها به‌خوبی علایق و سلایق خود را می‌شناسند و عزت نفس بالایی دارند‌. این ویژگی مثبت به بهبود و استحکام روابط عاطفی و عاشقانه با همسر نیز کمک زیادی می‌کند‌.

جوانان برای تقویت استقلال عاطفی و روانی از خانواده باید به خودشناسی و خودآگاهی برسند و باورها و فرضیات ذهن خود را به چالش بکشند. برآورده‌کردن نیازها، تصمیم‌گیری مستقل بدون وابستگی به سایر اعضای خانواده، یادگیری روش‌های آرام‌کردن خود، پایبندی به ارزش‌ها، داشتن ذهنیت مثبت، داشتن هدف در زندگی، گوش‌دادن به ندای قلب و متکی‌بودن به خود روش‌های دیگری هستند که تکرار آن‌ها باعث تقویت استقلال عاطفی و روانی می‌شود‌.

مهارت‌های لازم قبل از ازدواج که باید کسب کنید

همانطور که می‌دانید ازدواج یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی است و برای موفقیت در آن، نیاز به مهارت‌های خاصی است که شامل توانایی‌های فردی و اجتماعی است و به طرفین کمک می‌کند روابط بهتری برقرار کنند، تصمیم‌های درست بگیرند و با چالش‌های زندگی مشترک بهتر کنار بیایند. در ادامه به توضیح چهار مهارت کلیدی می‌پردازیم، با مطالعه این موارد اگر احساس کردید که در این مهارت‌ها دچار مشکل هستید، باید برای بهبود شرایط تلاش کنید و در این مسیر می‌توانید از مشاوره فردی نیز کمک بگیرید.

 مهارت حل مسئله

زندگی مشترک همراه با چالش‌ها و مشکلات مختلف است، از مسائل مالی گرفته تا اختلاف‌نظرهای روزمره. مهارت حل مسئله به شما کمک می‌کند که به جای فرار از مشکلات یا ایجاد تعارض بیشتر، به طور منطقی و آرام با همسر خود درباره مشکلات گفتگو کرده و برای آن‌ها راه‌حل‌های مناسب پیدا کنید. این مهارت شامل شناسایی دقیق مشکل، بررسی گزینه‌های مختلف، انتخاب بهترین راه‌حل و در نهایت، ارزیابی نتایج است.

 مهارت حل مسئله و همکاری در کارها در زوجین

مهارت‌های ارتباطی و ابراز صمیمیت

ارتباط مؤثر کلید موفقیت در هر رابطه‌ای است، به‌ویژه در ازدواج. مهارت‌های ارتباطی شامل توانایی گوش‌دادن فعال، بیان افکار و احساسات به‌طور روشن و مؤدبانه، و احترام به نظرات و احساسات طرف مقابل است. ابراز صمیمیت نیز به معنای نشان دادن عشق و توجه به همسر است؛ این می‌تواند از طریق کلمات محبت‌آمیز، حرکات کوچک روزمره یا حتی لمس‌های فیزیکی مثل در دست گرفتن دست همسر انجام شود.

مهارت تصمیم‌گیری و قدرت انتخاب

در زندگی مشترک، شما و همسرتان بارها با تصمیم‌گیری‌های مهم مواجه خواهید شد، از انتخاب محل زندگی گرفته تا تصمیم‌های مالی یا تربیت فرزند. داشتن مهارت تصمیم‌گیری به شما کمک می‌کند تا بتوانید به‌طور مشترک و منطقی با همسر خود تصمیمات درستی بگیرید. این مهارت شامل توانایی تحلیل شرایط، بررسی نقاط قوت و ضعف گزینه‌ها، مشورت‌کردن با یکدیگر و در نهایت انتخاب بهترین گزینه است. قدرت انتخاب نیز به معنای این است که بتوانید در مواقع حساس تصمیمات درست و متعادل بگیرید، نه بر اساس احساسات لحظه‌ای.

خودآگاهی

خودآگاهی به معنای شناخت درست از خود، نقاط قوت و ضعف، نیازها و ارزش‌ها است. وقتی خودتان را بهتر بشناسید، می‌توانید در روابط‌تتان بهتر عمل کنید. در ازدواج، این مهارت بسیار مهم است، چون کمک می‌کند تا بفهمید چه چیزی برای شما مهم است و چگونه می‌توانید به نیازهای همسرتان نیز توجه کنید. علاوه بر این، خودآگاهی شما را از رفتارهای منفی‌ای که ممکن است بر رابطه تأثیر بگذارد آگاه می‌کند و امکان مدیریت بهتر رفتارهای خود را فراهم می‌کند.

چگونه برای ازدواج آمادگی پیدا کنیم؟

برای به‌دست آوردن آمادگی‌ های قبل از ازدواج باید از چند روش مختلف استفاده کنید. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • تمرین مسئولیت‌پذیری و آگاهی از تاثیر رفتار خود بر زندگی دیگران
  • برعهده گرفتن تصمیمات و عواقب اقدامات
  • نگهداری از والدین یا سایر اعضای خانواده در دوران مجردی برای تمرین آمادگی برای نگهداری از همسر
  • درنظرگرفتن مرزهای شخصی برای روابط خود
  • آگاهی از خطرقرمزهای طرف مقابل
  • تمرین حفظ تعهد و پایبندی به همسر برای جلوگیری از تنوع‌طلبی و خیانت
  • رسیدن به خودشناسی برای داشتن ملاک‌های درست انتخاب همسر
  • تمرین مستقل‌بودن در عین باهم‌بودن
  • برنامه‌ریزی برای آینده
  • تقویت روحیه همدلی برای درک بهتر همسر
  • رسیدگی به روحیه برای ایجاد حال خوب و زندگی شاد

حال که به اطلاعات مفیدی در زمینه آمادگی برای ازدواج دست پیدا کردید، بهتر است درباره شرایط خود و عادات و خصلت‌هایی که دارید به خوبی فکر کنید، تا متوجه شوید آیا واقع آمادگی ازدواج را دارید یا خیر. در این مسیر نیز می‌توانید از کلینیک روانشناسی و مشاوره پزشک اول کمک بگیرید. در این کلینیک روانشناسان و روانپزشکان ماهر آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند تا هر چه سریع‌تر بتوانید مشکلات خود را پشت سر بگذارید. فقط کافی است به صورت تلفنی یا حضوری برای دریافت نوبت اقدام کنید.

کمک گرفتن از روانشناس ماهر

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی آمادگی های قبل از ازدواج شامل آمادگی‌های روانشناختی، شناخت شخصی و آگاهی از نیازهای خود، شناخت غریزه جنسی، شناخت تفاوت‌های زن و مرد، آگاهی از نقش‌ها و مسئولیت‌ها و سلامت روانی پرداختیم. سپس نشانه‌های آمادگی برای ازدواج را توضیح دادیم. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به اصلاح عادات بد، گذشت، فداکاری و انعطاف‌پذیری، کنارگذاشتن غرور، تغییر من به ما، توانایی مدیریت مالی‌، توانایی مدیریت احساسات، آمادگی جسمانی، احترام به طرف مقابل و خانواده‌اش و استقلال عاطفی و روانی از خانواده‌ اشاره کرد. در انتها نیز روش‌های به‌دست‌آوردن آمادگی برای ازدواج را معرفی کردیم. امیدواریم با نکات ارائه‌شده در این مقاله همسر مناسبی برای خود انتخاب کنید.  

پزشک کلینیک اول

faq

آمادگی قبل از ازدواج پیش‌زمینه شروع یک زندگی و کسب مهارت‌های لازم برای رودررویی با‌پیچ‌خم‌ها و چالش‌های زندگی را شامل می‌شود.

آمادگی‌های روانشناختی، شناخت شخصی و آگاهی از نیازها، شناخت غریزه جنسی، شناخت تفاوت‌های زن و مرد، آگاهی از نقش‌ها و مسئولیت‌ها و سلامت روانی.

اصلاح عادات بد، گذشت، فداکاری و انعطاف‌پذیری، کنارگذاشتن غرور، تغییر من به ما، توانایی مدیریت مالی، توانایی مدیریت احساسات، آمادگی جسمانی برای ازدواج، احترام به طرف مقابل و خانواده او و استقلال عاطفی.

همچنین بخوانید
اختلال بیش فعالی چیست؟ اختلال بیش فعالی که به‌عنوان اختلال نقص توجه (ADHD) هم شناخته می‌شود، یکی از شایع‌ترین و پر بحث‌ترین انواع اختلالات روانی کودکان و بزرگسالان است.
آیا صرع همان تشنج است ؟ تفاوت صرع و تشنج چیست ؟ شباهت صرع و تشنج چیست؟ چگونه می توان صرع را از تشنج تشخیص داد؟ صرع با غش چه تفاوتی دارد؟ صرع خطرناک تر است یا تشنج ؟
تشخیص اوتیسم با نوار مغز ممکن است؟ نوار مغز کودکان اوتیسم چگونه است؟ نوار مغ ز بزرگسالان مبتلا به اوتیسم چگونه است؟ نوار مغز برای ت شخیص اوتیسم چه مزایایی دارد؟
نوار عصب برای دیسک کمر چگونه انجام می شود؟ آیا تشخیص دیسک کمر و سایر آسیب های کمر با نوار عصب و عضله امکان پذیر است؟ کدام بیماری ها با نوار عصب کمر قابل شناسایی هستند؟ عوارض نوار عضله کمر چیست؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: