بهترین سن ازدواج دختر و پسر

یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین مراحل زندگی همه افراد مرحله انتخاب همسر و ازدواج است. سوالی که ذهن بسیاری از جوانان و خانواده‌های آن‌ها را به خود مشغول کرده، این است که بهترین سن ازدواج چه سنی است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که به‌طورکلی نمی‌توان برای همه افراد یک نسخه پیچید و سن خاصی را برای ازدواج مناسب دانست؛ زیرا عوامل مختلفی در تعیین سن ازدواج نقش دارند‌‌. برای تعیین سن مناسب از مشاوره ازدواج کمک بگیرید.

در این مقاله قصد داریم راجع‌به بهترین سن برای ازدواج از نظر روانشناسی، فاکتورهای مهم تعیین سن ازدواج، بهترین سن ازدواج دختر از نظر روانشناسی، مناسب‌ترین سن ازدواج از نظر اسلام، مزایا و معایب ازدواج در سنین بالا و پایین و میزان احتمال طلاق در ازدواج‌های سن پایین صحبت کنیم.

بهترین سن ازدواج

بهترین سن ازدواج از نظر روانشناسی

در یک تعریف تئوری زمانی که دختر و پسر جوان به حدی از بلوغ ذهنی و فکری برسند که بتوانند با مشکلات زندگی مشترک رودررو شوند، می‌توانند به ازدواج فکر کنند. از نظر روانشناسی بهترین سن ازدواج به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اما بر اساس تحقیقاتی که روانشناسان مرتبط با ازدواج در ایران و سایر کشورها انجام داده‌اند، در برخی از سنین احتمال موفق‌بودن ازدواج نسبت به سنین دیگر بیشتر است.

متخصصان روانشناسی دانشگاه یوتا در آمریکا گروهی از زوج‌های داوطلب را در رده‌های سنی مختلف مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که مناسب‌ترین سن برای ازدواج بین 28 سالگی تا 32 سالگی است. در زوج‌هایی که این بازه سنی را برای ازدواج انتخاب کنند، احتمال طلاق و جدایی در پنج سال اول زندگی مشترک به میزان زیادی کاهش می‌یابد. با این حال ازدواج موفق به شرایط مختلفی وابسته است و اگر این شرایط فراهم باشند، در کنار سن مناسب ازدواج می‌تواند زندگی موفقی را برای دختر و پسر، به همراه داشته باشد؛ پس مشخص کردن یک بازه سنی ثابت برای داشتن ازدواجی موفق، به تنهایی نتیجه‌بخش نیست. در ادامه مهم‌ترین فاکتورها در تعیین سن ازدواج را بررسی کرده‌ایم.

فاکتورهای مهم در تعیین سن ازدواج

در تعیین بهترین سن ازدواج فاکتورهای مختلفی را در نظر می‌گیرند. از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین سن ازدواج می‌توان موارد زیر را نام برد:

رشد عقلی

یکی از فاکتورهای مهم در تعیین سن ازدواج رشد عقلی افراد است. فردی که از نظر عقلی رشد کرده باشد، رفتار سنجیده‌تری دارد و برای زندگی خود هدف مشخص می‌کند‌. برنامه‌ریزی برای آینده و رسیدن به اهداف، داشتن انتظارات واقع‌بینانه از خود و دیگران، درک درست مسائل، برخورد درست با مشکلات به‌جای فرار از آن‌ها، شناخت بهتر استعدادها و توانایی‌های شخصی و گرفتن تصمیمات بدون دخالت‌دادن احساسات از ویژگی‌های افرادی است که به رشد عقلی رسیده‌اند. یک دختر یا پسر عاقل با رسیدن به خودآگاهی و تشخیص راه درست از غلط می‌تواند در انتخاب همسر عملکرد بهتری داشته باشد و شریک مناسبی برای ادامه زندگی انتخاب کند‌.

رشد عاطفی

رشد عاطفی که به رشد احساسی نیز شناخته می‌شود، فاکتور دیگری است که در تعیین بهترین سن ازدواج اهمیت زیادی دارد. عواطف و احساسات در کنار عقل و منطق می‌توانند پایه‌های زندگی مشترک را محکم‌تر کنند. افرادی که به رشد عاطفی رسیده باشند، در کنترل و مهار احساسات منفی و مثبت خود موفق‌تر هستند و بهتر با همسر خود ارتباط عاطفی و احساسی برقرار می‌کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که رشد عاطفی همواره پس از رشد جسمانی و عقلانی اتفاق می‌افتد. عواملی مانند میزان تجربه‌های فردی، میزان یادگیری، تعامل عاطفی با والدین و سایر افراد بزرگسال در دوران کودکی در رسیدن افراد به رشد عاطفی نقش دارند.

رشد اخلاقی

بهترین سن ازدواج سنی است که دختر و پسر علاوه بر رسیدن به رشد عقلی و رشد عاطفی، به رشد اخلاقی هم رسیده باشند. اخلاق مجموعه استانداردهایی است که افراد را قادر به برقراری ارتباط با دیگران می‌کند. کسی که به رشد اخلاقی برسد، به خود و دیگران سود می‌رساند و از رساندن آسیب‌ و ضرر به خود و دیگران پرهیز می‌کند.

کسانی بعد از ازدواج به سعادت و خوشبختی دست خواهند یافت که به ارزش‌های اخلاقی پایبند هستند و مسائل زندگی زناشویی خود را با درنظرگرفتن چهارچوب‌ها و فضایل اخلاقی حل می‌کنند. از مهم‌ترین فضایل اخلاقی می‌توان به فداکاری، گذشت، صداقت، درستی، مهربانی، دلسوزی و غیره اشاره کرد. زن و شوهرهایی که با رسیدن به رشد اخلاقی اقدام کرده‌اند، زندگی آرام‌تری دارند و کمتر با چالش مواجه می‌شوند.

رشد اخلاقی برای ازدواج

رشد جنسی

رشد جنسی نیز فاکتور بسیار مهمی برای تعیین بهترین سن ازدواج محسوب می‌شود. دختر و پسری که به بلوغ جنسی نرسیده باشند، به‌نوعی کودک هستند و شرایط ازدواج را ندارند. نشانه‌های رشد جنسی در دختران عبارت‌اند از: بزرگ‌تر شدن سینه‌ها، شروع دوره قاعدگی ماهانه،‌ رشد موهای زائد در زیر بغل و ناحیه تناسلی، افزایش تعریق، جوش و آکنه، افزایش قد و وزن و پرتر شدن باسن.

رشد آلت تناسلی و بیضه‌ها، رشد مو در زیر بغل، اندام تناسلی و صورت، تورم موقت سینه‌ها، افزایش تعریق، انزال غیرارادی در خواب، تغییر صدا، جوش و آکنه و افزایش قد نیز از نشانه‌های بلوغ پسران به شمار می‌روند. رشد جنسی آمادگی انسان را برای تولیدمثل نشان می‌دهد و یکی از اهداف ازدواج نیز فرزندآوری است.

رشد اجتماعی

رشد اجتماعی نیز در تعیین سن ازدواج برای دختر و پسر نقش بسیار مهمی دارد. رابطه رشد اجتماعی با رشد عقلی و عاطفی بسیار نزدیک است. در واقع افرادی که به رشد عقلی و عاطفی رسیده باشند، در رشد اجتماعی نیز موفق‌تر خواهند بودند. افرادی در محیط خانواده، محیط مدرسه، محیط کار و جمع دوستان به رشد اجتماعی رسیده باشند، درک بالاتری دارند و ارزش‌های اخلاقی مانند احترام به حقوق دیگران، انجام وظایف و مسئولیت‌پذیری را به‌خوبی رعایت می‌کنند. کسی که‌ می‌داند در اجتماعات مختلف چه رفتاری داشته باشد، آمادگی لازم برای ازدواج را نیز دارد و با همسر خود نیز درست رفتار خواهد کرد.

استقلال مالی

استقلال مالی یکی دیگر از فاکتورهای مهم در تعیین بهترین سن ازدواج است‌. در گذشته استقلال مالی ویژگی بود که به مرد خانواده اختصاص یافته بود؛ اما امروزه استقلال مالی هم برای دختر و هم برای پسر اهمیت زیادی دارد. کسانی که به استقلال مالی رسیده‌اند، دارای یک شغل و درآمد ثابت هستند و بهتر می‌توانند مخارج و هزینه‌های زندگی را تامین کنند. از مهم‌ترین مزایای استقلال مالی دختر و پسر برای ازدواج می‌توان به مواردی مانند داشتن اعتمادبه‌نفس و وابسته‌ نبودن به والدین اشاره کرد.

بهترین سن ازدواج دختر از نظر روانشناسی

بهترین سن ازدواج پسر از نظر روانشناسی باتوجه‌به مشکلات اقتصادی موجود در سر راه جوانان و شرایط فعلی جامعه بین 25 سالگی تا 35 سالگی است. دختران قبل از اقدام برای ازدواج بهتر است به رشد عقلی، عاطفی، جنسی، اجتماعی و اخلاقی و همچنین به استقلال مالی رسیده باشند و نسبت به خصوصیات و ویژگی‌های جنس مخالف آگاه‌ شوند.

سن ازدواج دختر از نظر روانشناسی

بهترین سن ازدواج پسر از نظر روانشناسی

بهترین سن ازدواج پسر از نظر روانشناسی بین 30 سالگی تا 40 سالگی است. در این بازه سنی پسر تحصیلات خود را به اتمام رسانده و تکلیف خدمت سربازی‌اش را نیز مشخص کرده است. علاوه بر این با داشتن شغل دلخواه خود به یک ثبات مالی نسبی هم رسیده است و می‌توان امکانات رفاهی موردنیاز برای همسر خود را آماده کند. پسرانی که در این بازه سنی برای ازدواج اقدام می‌کنند، معمولا دارای رشد عقلی، اخلاقی، اجتماعی، جنسی و عاطفی نیز هستند و به‌خوبی می‌توانند نیازهای همسر خود را درک کنند.

بهترین سن ازدواج از نظر اسلام

از نظر دین اسلام بهترین سن ازدواج برای پسران 15 سالگی و برای دختران 9 سالگی است‌. در واقع در دین اسلام رسیدن به سن تکلیف و بلوغ جنسی دخترها و پسرهای آن دوران مبنای تعیین سن ازدواج در نظر گرفته شده است. شرایط زندگی و میزان درک مردم در آن برهه از تاریخ با شرایط فعلی جوامع مختلف تفاوت‌های بسیار زیادی دارد. اما طبق اصول اسلامی، به جز احکام اولیه، بقیه موارد را می‌توان باتوجه به شرایط جامعه و زندگی مردم، تغییر داد.

مزایا و معایب ازدواج در سنین بالا

از مزایای ازدواج در سنین بالا می‌توان به مواردی مانند درک بالا از زندگی، کنترل‌کردن اختلافات، قبول‌کردن روند پیری، دانستن قدر یکدیگر، عدم وجود مشکلات مالی، کاهش احتمال طلاق و غیره اشاره کرد.

معایب ازدواج در سنین بالا نیز عبارت‌اند از:

  • کم‌‌تحمل بودن
  • نبودن شوروشوق جوانی
  • افت جسمانی
  • مشکل در روابط زناشویی
  • پایین‌بودن شانس ازدواج در سن بالا
  • اختلاف سنی زیاد با فرزندان

مزایا و معایب ازدواج در سنین پایین

مهم‌ترین مزایای ازدواج در سن پایین عبارت‌اند از: انتظارات کم از زندگی، کسب تجربه‌های جدید، داشتن خاطرات ناراحت‌کننده کمتر از گذشته و شادابی بیشتر، تمرین سازش با همسر، داشتن زمان کافی برای زندگی عاشقانه و غیره.

از معایب ازدواج در سنین پایین نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات مالی
  • مسئولیت‌های بیشتر
  • ازدست‌دادن آزادی فردی
  • شانس‌ کمتر برای انتخاب یک فرد مناسب‌تر
  • بزرگ کردن بچه در اوج جوانی

ازدواج در سنین پایین

احتمال طلاق در ازدواج های سن پایین چقدر است؟

همان‌طور که تا این بخش از مقاله متوجه شدید، بهترین سن ازدواج سنی است که فرد از همه نظر آمادگی لازم برای ازدواج را داشته باشد. رشد عقلی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی در افرادی که سن پایینی دارند، هنوز کامل نشده است. این افراد از لحاظ استقلال مالی نیز در شرایط باثباتی به سر نمی‌برند. طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان ثبت‌احوال درصد طلاق در زوج‌هایی که سن پایینی دارند، بیشتر از زوج‌های سن بالا است. از این آمارها می‌توان به این نتیجه رسید که احتمال طلاق در ازدواج‌های سن پایین بیشتر است.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت کلینیک پزشک مغز راجع‌به بهترین سن ازدواج از نظر روانشناسی برای دختر و پسر، فاکتورهای مهم در تعیین سن ازدواج شامل رشد عقلی، رشد عاطفی، رشد اخلاقی، رشد جنسی و استقلال مالی، بهترین سن برای ازدواج دختر و پسر در اسلام، مزایا و معایب ازدواج در سنین بالا و پایین و احتمال طلاق در ازدواج‌های سن پایین صحبت کردیم. اگر قصد ازدواج دارید، قبل از هر اقدامی به یک مرکز مشاوره ازدواج مراجعه کنید. افرادی که قبل از ازدواج نزد یک مشاور ازدواج خوب و باتجربه می‌روند، در انتخاب همسر موفق‌تر هستند.

faq

از نظر روانشناسی و باتوجه‌به شرایط فعلی جامعه و مشکلات اقتصادی بهترین سن برای دختران از 25 تا 35 سالگی و بهترین سن برای پسران بین 30 تا 40 سالگی است.

مهم‌ترین فاکتورهای تعیین سن ازدوج عبارت‌اند از: رشد عقلی، رشد عاطفی، رشد اخلاقی، رشد اجتماعی و استقلال مالی‌.

طبق آمار ثبت احوال احتمال طلاق در ازدواج‌های سن پایین بیشتر است.

همچنین بخوانید
بیماری فلج مغزی چیست ؟ علائم فلج مغزی در کودکان، نوزادان و بزرگسالان، آشنایی با علت فلج مغزی و راه های تشخیص و درمان آن، عوارض بیماری cp چیست؟ آیا پیشگیری از آن امکان پذیر است؟
تست خواب چیست ؟ انواع تست خواب به چند دسته تقسیم می شود؟ با انجام تست پلی سومنوگرافی چه بیماری هایی قابل تشخیص است؟ هزینه تست خواب چقدر است و چقدر زمان می برد؟
اختلال وسواس چیست ؟ انواع وسواس به چند دسته تقسیم می شوند؟ آیا کودکان نیز دچار وسواس می شوند؟ درمان وسواس به روش های مختلف | علائم و علت بیماری وسواس چیست؟
رایج ترین اختلالات روانی کودکان | درمان مشکلات روانی کودکان و نوجوانان | علائم بیماری های روانی در کودکان چیست؟ چه زمانی باید نگران کودک و نوجوان خود شویم؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: