با راهکار های مقابله با شکست عشقی آشنا شوید

عشق کلمه‌ای جادویی است و تا زمانی‌که وجود داشته باشد، زندگی رنگارنگ و پر از شادی خواهد بود. اما متاسفانه همه عشق‌‎ها به ازدواج ختم نمی‌شوند و همه ازدواج‌ها برای همیشه دوام نمی‌آورند. از هم پاشیدن روابط در این دنیای مدرن بسیار رایج شده است. مردم ممکن است به راحتی عاشق شوند و حتی آن را ترک کنند. زمانی که شما دچار شکست عشقی می‌شوید، احتمالا این احساس را داشته باشید که آخر دنیا رسیده‌اید. در این شرایط ممکن است علاقه به کارتان را از دست دهید، با دوستان خود بیگانه باشید و حتی دچار افسردگی وحشتناکی شوید. به نظر شما راهکار مقابله با شکست عشقی چیست؟

اگرچه شکست عشقی می‌تواند دردناک باشد؛ اما نباید امید خودتان را از دست دهید. شما می‌توانید با کمی تلاش و زمان بر این ناراحتی پیروز شوید و دوباره عشق خودتان را پیدا کنید. در این مقاله از مجله پزشک اول چند راهکار وجود دارد که می‌توانید برای پیداکردن اعتماد‌به‌نفس و کنار گذاشتن عشقی که از دست داده‌اید، استفاده کنید.

شکست عشقی چیست؟

شکست عشقی چیست؟

عشق یک احساس شگفت‌انگیز است؛ اما با انتظارات زیادی همراه است. اگر عشق دو طرفه باشد، باعث ایجاد احساس خاصی می‌شود؛ ولی اگر انتظارات برآورده نشود باعث ناراحتی شما خواهد شد. برخی از رایج ترین انتظاراتی که افراد از شریک زندگی خود دارند، این است که طرف مقابل:

  • باید شما را دوست داشته باشد.
  • برایش در اولویت باشید.
  • نسبت به نیازهای شما حساس است.

وقتی عشق دو طرفه نیست و انتظارات برآورده نمی‌شود، حالت دردناکی است و شما دچار شکست عشقی می‌شوید. در واقع شکست عشقی احساس ناامیدی و غمگینی است که پس از پایان یک رابطه عاشقانه به وجود می‌آید. مدیریت شکست عشقی دشوار است؛ چراکه منجر به درد عاطفی و حتی جسمی می‌شود. غلبه بر شکست عشقی آسان نیست. برخی از افراد شکست عشقی را پایان زندگی تلقی می‌کنند!

شما باید شکست عشقی را از دید دیگری مشاهده کنید. آن رابطه‌ای که تمام می‌شود، قطعا بهترین و آخرین رابطه زندگی شما نیست؛ چراکه زیباترین رابطه هنوز در راه است. در ادامه به نحوه مقابله با شکست عشقی بیشتر پرداخته‌ایم. پس نکات مهم را در ادامه حتما بخوانید.

شکست عشقی در مردان

شکست عشقی می‌تواند هم برای مردان و هم برای خانم‌ها رخ دهد. شکست عاطفی می‌تواند برای مردان هم تجربه‌ای دردناک و غم‌انگیز باشد. دلایلی زیادی وجود دارد که با گذشت زمان می‌تواند باعث جدایی و قطع رابطه در مردان می‌شود. بر اساس نظر روانشناسان دلیل شکست در مردان و زنان می‌تواند متفاوت باشد. معمولا دلایل زیر برای شکست عشقی در مردان ذکر می‌شود:

  • بیش از حد روی کار تمرکز دارد.
  • مرد کوتاه‌بین است.
  • در رابطه حالت خودخواهی دارد.
  • در برقراری ارتباط ضعیف است.

شکست عشقی در زنان

شکست عشقی در زنان عمیق‌تر است؛ چراکه خانم در مواجه با عشق احساسی برخورد می‌کنند. زمانی‌که خانم‌ها عاشق می‌شوند، تمام ذهن و روح خودشان را با معشوق‌شان پر می‌کنند. در این شرایط احساس نیاز به طرف مقابل به اوج خود می‌رسد. هنگامی‌که شکست عشقی اتفاق می‌افتد. این خلاء کمتر پر می‌شود. شکست عشق در زنان می‌تواند عوارض زیادی مانند افسردگی، سرخوردگی، حس انتقال، تغییر شخصیت، اختلال هراس عشقی، بدبینی و کاهش توان جسمی را به همراه داشته باشد.

شکست عشقی در زنان

پذیرفتن: اولین راه مقابله با شکست عشقی

وقتی رابطه به پایان می‌رسد، فکر کردن در مورد آن فایده‌ای ندارد. شما باید واقعیت را بپذیرید و به جریان زندگی ادامه دهید. اگر گذشته را به یاد آورید، خاطرات آزارتان می‌دهد. شما صدمه دیده‌اید و احتمالا دچار خشم، خیانت، ناامیدی و درماندگی شوید. در این شرایط حساس باید واقعیت را بپذیرید و احساسات دردناک را در آغوش بگیرید. سعی نکنید برای مقابله با شکست عاطفی آن را سرکوب کنید؛ چراکه این کار فقط سلامت روحی و جسمی شما را بدتر می‌کند. در مواجهه با شکست عشقی با خودتان مهربان باشید و این درک را داشته باشید که احساسات‌تان طبیعی هستند. در واقع این دیدگاه به شما کمک می‌کند تا به زندگی خودتان ادامه دهید.

شما نباید احساسات بسیار تلخی نسبت به طرف مقابل خودتان داشته باشید. اگرچه شکست عشقی سخت است؛ اما سعی کنید عشق قدیمی خودتان را در قلب ببخشید، بدون اینکه بخواهید او را به زندگی خود برگردانید. خودتان را به این دلیل ببخشید که شما مانند هر انسان دیگری، کامل نیستید. همچنین طرف مقابل را به این خاطر ببخشید که زمانی بخشی از زندگی زیبای شما بوده است. اگر این کار را نکنید، تا مدت‌ها این احساس را دارید که مورد ظلم قرار گرفته‌اید. هنگامی‌که خود و شریک زندگی خود را ببخشید، فراموش‌کردن تجربیات تلخ رابطه برای‌تان آسان می‌شود.

احساسات مرتبط با شکست عشقی را تجربه کنید

به احتمال زیاد شما به خاطر غم و اندوه زیادی که دارید، از خودتان عصبانی هستید؛ اما دلشکستگی یک فقدان واقعی است و در این شرایط باید احساسات‌تان را شناسایی کنید و با آ‌ن‌ها کنار بیایید. در اصطلاح عام شما باید به خودتان اجازه درد و عزاداری بدهید. در شکست عشقی طیف وسیعی از احساسات، از جمله ناامیدی، خشم، گیجی و ... وجود دارند.

شما یک نفر را از ته دل دوست داشتید و تصور می‌کردید که عشق‌تان برای همیشه باقی خواهد ماند. سپس یک روز که از خواب بیدار می‌شوید، شخصی که دوستش داشتید، ترک‌تان کرده است. حتی در شکست عشقی این احساس را دارید که توسط شخصی مورد خیانت قرار گرفته‌اید. ناراحتی که برای رابطه، عشق از دست رفته و آینده‌ای که تصور می‌کردید، بسیار واقعی است. مانند هر غم دیگری، تنها راه زنده ماندن این است که به خود اجازه دهید احساسات مرتبط با شکست عشقی را تجربه کنید.

اما به این معنی نیست که باید در غم و ناراحتی غرق شوید یا به خودتان اجازه دهید، امیدتان را از دست دهید؛ بلکه بدین معنی است که باید احساسات خودتان را بپذیرید. شما باید قبول کنید، درد و عصبانیتی که احساس می‌کنید، یک بخش ضروری از درمان خواهد بود. در واقع شما باخت را تجربه کرده‌اید؛ در نتیجه فقط می‌توانید با مواجهه با احساسات ناشی از شکست عشقی حرکت کنید.

قطع کردن راه های ارتباطی با شریک عاطفی قبلی

بهترین راهکار های مقابله با شکست عشقی دوری از عشق قدیمی است. تا جایی که می‌توانید تمام خاطرات طرف مقابل را از خانه و ذهن خود حذف کنید. عکس‌ها، هدایا، پیامک و هر چیزی که شما را به یاد او می‌اندازد، پاک کنید. برای این کار با طرف مقابل‌تان صحبت نکنید، پیامک نفرستید، سکوت کامل را حفظ کنید تا برای پیدا کردن احساسات خود وقت داشته باشید و به زندگی بدون رابطه عادت کنید.

اما گاهی اوقات، دیدن عشق قدیمی خود اجتناب‌ناپذیر است؛ چراکه احتمالا در نزدیک یکدیگر زندگی کنید، دوستان مشترکی دارید یا حتی به یک مدرسه یا دانشگاه بروید. اگر در هر شرایطی عشق قدیمی خود را دیدید، خونسرد باشید! کرامت خودتان را حفظ کنید و احساسات‌تان را نشان ندهید. همچنین به طرف مقابل نشان دهید که شما هنوز حالت خوب است و کارتان به خوبی انجام می‌دهید.

مقابله با شکست عاطفی

مراقبت از خود: از راه های کنار آمدن با شکست عشقی

برای کنار آمدن با شکست عشقی، مراقبت از خود را در اولویت اول قرار دهید. از سلامت جسم، ذهن و روح خودتان اطمینان حاصل کنید. در فعالیت‌های لذت‌بخشی شرکت کنید که به شما آرامش می‌دهند. برای علایق، سرگرمی‌های خود وقت بگذارید. از فعالیت‌هایی مانند استخر رفتن، دیدن فیلم که روح‌تان را تغذیه می‌کند، لذت ببرید. شما در حال پرورش شکیبایی درونی خود هستید، در این شرایط مراقبت از خود، زمینه بهبودی را فراهم خواهد کرد. مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، شامل موارد زیر هستند:

  • خواب، رژیم غذایی مناسب و ورزش را در اولویت قرار دهید: همانطورکه مراقبت از سلامت ذهنی حیاتی است، حفظ سلامت جسمی هم بسیار مهم خواهد بود. شما باید مطمئن شوید که خواب کافی دارید تا هم بدن و هم ذهن بتوانند استراحت کند و بهبود یابند. هر شخصی می‌تواند مشکلات ذهنی که با آن روبه‌رو است را با خواب کافی مدیریت کند. همچنین برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن جهت عملکرد بهینه رژیم غذایی سالمی را حفظ کنید. از آنجایی که ورزش منظم اندورفین را ترشح می‌کند و استرس را کاهش می‌دهد، می‌تواند خلق‌وخوی شما را بهبود بخشد. با انجام فعالیت بدنی می‌توانید احساسات خود را بهتر مدیریت کنید و خوش‌بینی را در خودتان پرورش دهید.
  • به تعطیلات بروید: گاهی اوقات بهترین درمان برای یک تغییر بزرگ در زندگی این است که از همه چیز دور شوید. در این شرایط می‌توانید به تعطیلات بروید. تغییر محیط به شما کمک می‌کند تا احساسات از هم گسیخته خود را فراموش کنید و از دیدن چیزهایی خاطرات گذشته را زنده می‌کنند، راحت باشید. شما می‌توانید ناراحتی خودتان را با خاطرات خوب، جایگزین کنید. از جمله این کار می‌توانید به دیدن یک منظره جدید، گذراندن وقت با دوستان و ... اشاره کرد. یک نوشیدنی خنک بنوشید و در ساحل کتاب بخوانید یا در جنگلی زیبا پیاده‌روی کنید. به موزه‌ها بروید یا شهری را که هرگز ندیده‌اید کاوش کنید.
  • برای سرگرم‌شدن خودتان زمانی را در نظر بگیرید: آیا سرگرمی‌هایی دارید که نسبت به آن‌ها اشتیاق خاصی دارید؟ یکی از راه های کنار آمدن با شکست عشقی، اختصاص وقت برای انجام فعالیت‌هایی است که از آن‌ها لذت می‌برید. این کار شما را شاد می‌کند و حواس‌تان را از غم و اندوه دور می‌کند. اما اگر هیچ سرگرمی ندارید، احتمالا وقت آن رسیده است که برای خودتان سرگرمی انتخاب کنید. احتمالا دوست داشته باشید به ماهی‌گیری بروید یا قصد دارید آشپزی را یاد بگیرید. شما می‌توانید دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی کنید، کتاب‌هایی را که می‌خواستید بخوانید، حتی یک ساز یاد بگیرید یا در کلاس هنر شرکت کنید. برخی از سرگرمی‌ها گران هستند؛ اما بسیاری از آن‌ها را می‌توان ارزان یا حتی رایگان انجام داد. این فعالیت‌های سرگرم کننده به شما کمک می‌کند از آزادی جدید و زندگی خودتان لذت ببرید.
  • به موسیقی گوش دهید: موسیقی روشی قوی برای تسکین روح و کمک به پردازش احساسات است. در زمان شکست عشقی، جدایی یا طرد شدن، گوش دادن به موسیقی می‌تواند احساس راحتی و کاتارسیس ایجاد کند. آهنگ‌هایی را که احساسات شما را برمی‌انگیزند، انتخاب کنید. موسیقی می‌تواند منبع آرامش باشد و محیط برای فکرکردن، شفا و حتی الهام فراهم کند.

یادداشت کردن افکار: از راه های مواجهه با شکست عشقی

یکی دیگر از راهکارهای مفید برای مقابله با شکست عشق یادداشت کردن افکار است. چراکه این کار به شما کمک می‌کند با این وضعیت مقابله کنید و از آن یاد بگیرید. یادداشت کردن افکار می‌تواند به روش‌های زیر به شما کمک کند:

  • اگر شما احساسات و افکار خودتان پس از شکست عشقی را یادداشت کنید، می‌توانید بهترین درس‌ها را از آن یاد بگیرید. اگر راه‌کارهای مفید و غیرمفید را یادداشت کنید، می‌‎تواند در آینده برای‌تان مفید باشد.
  • اگر بتوانید در مورد احساسات خودتان بنویسید، فرصتی برای آزادشدن از آن‌هاست. احساسات خودتان روی کاغذ را بنویسید تا آن‌ها را بهتر درک کنید و با آن‌ها کنار بیایید.
  • اگرچه درد و ناراحتی ناشی از شکست عشقی واقعی هستند؛ اما فقط در مورد آن‌ها ننویسید. شما می‌توانید در مورد کارهایی که شما شاد می‌کند، آرزوهایی که دارید و راه‌هایی که باعث ایجاد احساسات مثبت در شما می‌شود، یادداشت‌برداری کنید.
  • با یادداشت‌برداری می‌توانید زندگی عاطفی و روابط گذشته خودتان را بررسی کنید و به چند سوال مهم پاسخ دهید. آیا در رابطه‌های شما الگوی خاصی وجود دارد؟ آیا در انتخاب‌های شما هم الگوی خاصی وجود داشت؟
  • یادداشت کردن افکار می‌تواند فرصتی باشد که به‌صورت مستقیم با ناراحتی روبه‌رو شوید؛ اما در عین حال باید به یاد داشته باشید که شکست عشقی فرصتی است که باید از آن یاد بگیرید و دوباره با انرژی شروع کنید.

راه های کنار آمدن با شکست عشقی

دید مثبتی داشته باشید

وقتی با دلشکستگی سروکار دارید، تمرکز بر موارد منفی آسان است. اما برای مقابله با شکست عشقی باید سعی کنید ذهنیت خود را تغییر دهید و روی جنبه‌های مثبت زندگی متمرکز شوید. شاید شما از این رابطه راضی نبودید؛ اما از ترس صدمه‌زدن به شریک خودتان آن را حفظ کرده‌اید. در این شرایط و با وجود شکست عشقی می‌توانید احساس خوش‌شانسی داشته باشید؛ چراکه رابطه قبل از طولانی‌شدن به پایان رسیده است.

با وجود شکست عاطفی، درس‌های زیادی از آن گرفته‌اید. شما به خود اجازه داده‌اید که در مقابل کسی آسیب‌پذیر باشید. اکنون که زمان مناسبی در اختیار دارید که اتفاقات را بررسی کنید. در این شرایط می‌توانید رفتار طرف مقابل و عکس‌العمل خودتان را مورد بررسی قرار دهید.

عدم نشخوار فکری: از راه های مقابله با شکست عشقی

عدم نشخوار فکری بدین معنی است که از تجربه تلخ گذشته، تحلیلی درستی داشته باشید. برای مقابله با شکست عشقی عدم نشخوار فکری می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین درس‌ها از آن بگیرید و به طرف رشد و بهبود شرایط خودتان حرکت کنید. اما چگونه در مواجه با شکست عاطفی دچار نشخوار فکر نشویم؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد، قبل از هر چیزی باید، باید واقعیت را قبول کنید. بعد از آن به احساسات خودتان بپردازید. در مورد ناراحتی، غم، خشم و هر آنچه که در درون‌تان است، بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند، احساسات خودتان را به درستی بفهمید و بتوانید آن را به درستی مدیریت کنید.

نقاط ضعف و قوت خودتان را بررسی کنید. این کار نه‌تنها از نشخوار ذهنی جلوگیری می‌کند، باعث رشد شخصی بیشتری می‌شود. پس از آن باید بر روی خودسازی خودتان تمرکز کنید. این روش موجب افزایش اعتماد‌به‌نفس و آمادگی برای روابط بهتر در آینده می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که عدم نشخور ذهنی به زمان و تمرین نیاز دارد.

گذراندن وقت با اطرافیان: از راه های کنار آمدن با شکست عشقی

برای مقابله با شکست عشقی تنها نباشید؛ چراکه تنهایی می‌تواند احساسات شما را تشدید کند. در این شرایط وقت خود را با دوست خودتان یا شخصی که به شما اهمیت می‌دهید، بگذرانید. دوستان یا خانواده می‌توانید در مواقعی که به آن‌ها نیاز دارید، شما را شاد کنند و بتوانید با آن‌ها همدردی کنید. زمانی که با دوستان‌تان وقت می‌گذرانید، لازم نیست نگران تنهایی باشید؛ چراکه آن‌ها شما را به خاطر احساسات‌تان قضاوت نمی‌کنند.

یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با شکست عشقی این است که احساسات خود را با یک دوست قابل اطمینان در میان بگذارید. اگر غم و اندوه خود را در درون‌تان پنهان کنید، باعث درد و ناراحتی می‌شود. بیان احساسات به یک دوست نزدیک، قلب شما را آرام می‌کند. حتی مشورت این احساس را به شما می‌دهد که تنها نیستید. اغلب، یکی از دوستان یا اعضای خانواده تجربه مشابهی را تجربه کرده‌اند و نظرات برای به اشتراک گذاشتن دارند. شانه‌ای که بتوانید به آن تکیه کنید و همراهی یک نفر می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را به دست آورید.

از شکست عاطفی درس بگیرید

جدایی فوق‌العاده دردناک است. اگر به طور مدام در مورد عشق گذشته صحبت کنید، دردتان بیشتر می‌شود و به خودتان فرصتی برای حرکت به جلو و یافتن چیزهای پیدا نمی‌کنید. به همان اندازه که غم و اندوه از دست دادن مهم است، دانستن اینکه چه زمانی باید آن را رها کنید، اهمیت بیشتری دارد. آنچه را که از رابطه قبلی آموخته‎اید به خاطر بسپارید و از آن تجربه برای پیداکردن چیزهای بهتر در آینده استفاده کنید.

البته نباید اجازه دهید تجربه شما باعث بدبینی شما نسبت به عشق شود. اگر نسبت به عشق بدبین باشید، نمی‌توانید عشق واقعی را تشخیص دهید. شما باید ایمان داشته باشید که فرد مناسب برای‌تان وجود دارد و می‌تواند یک رفیق، همدم و همسر ایده‌آل برای‌تان در آینده خواهد بود.

مواجهه با شکست عشقی

از یک متخصص کمک بگیرید

اجرا همه این راهکارها برای شخصی که در رابطه عاطفی شکست خورده است، کار آسانی نیست. در این شرایط می‌توانید با مراجعه به کلینیک روان شناسی و مشاوره از یک دکتر روانشناس یا دکتر روان ‌پزشک کمک بگیرید. روان‌پزشکان می‌توانند از روش‌های مختلفی به شما کمک کنند که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره شده است:

  • همان‌طور که گفته شد، شکست عشقی با غم، ناراحتی، استرس و حتی خشم همراه است. پزشک می‌تواند به درک و پذیرش این احساسات به شما کمک کند.
  • برای مدیریت استرس و درد ناشی از شکست عاطفی می‌توانید از روان‌پزشک کمک بگیرید. روش‌های زیادی مانند مدیتیشن، تفکر مثبت و ... برای غلبه بر استرس وجود دارد.
  • یک پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا بدون احساس ناامیدی زندگی خود را دوباره بسازید و برای آینده خودتان برنامه‌ریزی کنید.

اگر به دنبال مشاوره دقیق‌تری هستید، کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب پزشک اول به شما پیشنهاد می‌شود. در این مرکز، بخش روانشناسی به‌صورت مجزا فعال است و روان‌پزشکان حاضر در این مرکز تجربیات زیادی در این زمینه داشته‌اند. پس قطعا در مقابله با شکست عشقی هم می‌توانند به شما کمک کنند.

جمع‌بندی

عشق یک احساس قدرتمند است که می‌تواند برای هر شخصی شادی، انگیزه و فواید دیگر داشته باشید. عشق یک تجربه زیبا و متفاوت است؛ اما متاسفانه همیشه آنطور که برنامه‌ریزی شده پیش نمی‌رود. زمانی که یک رابطه شکست می‌خورید، احتمالا احساس غمگینی و ناراحتی زیادی به شما دست دهد. در این شرایط باید بسیار قوی باشید، تا بر غم و اندوه ناشی از این تجربه غلبه کنید و یک بار دیگر شادی را به دست آورید. در این مقاله به چندین روش مقابله با شکست عشقی پرداخته شد که شما می‌توانید از آن‌ها برای عبور از این وضعیت استفاده کنید.

همچنین بخوانید
شایع ترین بیماری های ستون فقرات | انواع مشکلات ستون فقرات | 13 بیماری مربوط به ستون فقرات و علل ایجاد آنها / در مقدمه یکبار از کلمه دکتر ستون فقرات استفاده شود
رایج ترین اختلالات شخصیتی | معرفی علائم و ویژگی های انواع اختلال شخصیت و روش های درمانی موثر برای آن ها
انواع اختلالات اضطرابی به چند نوع تقسیم میشوند؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟ آیا امکان درمان اختلال اضطراب وجود دارد؟
رایج ترین بیماری های مغز و اعصاب | علل بیماری های نورولوژیکی که باید بشناسید! پزشک مربوط به بیماری های مربوط به مغز و اعصاب

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: